ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Քաղաքականության մեջ մարդիկ խելք, տրամաբանություն պիտի ունենան»

«Քաղաքականության մեջ մարդիկ խելք, տրամաբանություն պիտի ունենան»
12.03.2013 | 01:00

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցն է հայտնի գործարար ԲԱՐՍԵՂ ԲԵԳԼԱՐՅԱՆԸ:

Շատերը ճանաչում են ԲԱՐՍԵՂ ԲԵԳԼԱՐՅԱՆԻՆ, շատերը լսել են կամ գիտեն նրա մասին: Այս հարցազրույցը, որին նա համաձայնեց մեկ տարվա լռությունից հետո` ի պատիվ կանանց և գեղեցկության տոնի, դիմանկարի փորձ է, դիմանկար մի մարդու, որ բոլորել է 60 տարին և շարունակում է աշխարհին նայել բարի ու լուսավոր հայացքով: Հարցազրույցի պայմանը մեկն էր` չշոշափել քաղաքական հարցեր, որոնց անդրադառնալը չի բացառվում աշնանը:

-Ձեր կարծիքով` Դուք ո՞վ եք:
-Աստծո արարած Բարսեղ Բեգլարյանը:
-Ի՞նչ է դա նշանակում:
-Ոչինչ:
-Դա ամե՞ն ինչ նշանակող ոչինչն է:
-Հայտնի ավանդազրո՞ւյցն եք ակնարկում: Գուցե: Բացի այդ` ամեն ինչ, թե ոչինչ, որոշում են նաև մարդկային փոխհարաբերությունները:
-Ի՞նչ գիտեք Ձեր մասին, որ ուրիշները չգիտեն:
-Երբ երիտասարդ էի, ասում էի` շատ կսիրեմ այն մարդուն, ով ինձ մինչև վերջ կճանաչի, համոզված, որ մարդուն մինչև վերջ ճանաչելն անհնարին է: Բնականաբար, արդեն հասուն տարիքում հասկացել եմ, որ ամեն ինչ կախված է նրանից, թե ինչ ենք մենք ու ինչ ծրագիր է մեր մեջ դրված: Արդյո՞ք 25 տարեկան Բարսեղը ճանաչել է 60 տարեկան Բարսեղին: Իհարկե` ոչ, պատկերացում անգամ չուներ, թե ինչպիսին կլինի: Արդյո՞ք այսօր ես գիտեմ` ինչպիսին կլինեմ մի քանի տարի հետո:
-Դա կատարելության ճանապա՞րհն է:
-Մարդու էությունն է, որ պետք է անընդհատ կատարելագործվի: Աստծո ամենամեծ ծրագիրն է, որ մարդ արարածն անընդհատ պետք է որոնի ու գտնի իրեն` ավելի ու ավելի լավը, լրիվության ու ոչ լրիվության մեջ: Ես մասնագիտությամբ մաթեմատիկոս եմ, և ինձ համար դա շատ կարևոր է: Կա լրիվության ու ոչ լրիվության հասկացություն: Լրիվությունն ամբողջությամբ կյանքն ավարտին է հասցնում:
-Մաթեմատիկան աշխարհը բացատրո՞ւմ է:
-Իմ կարծիքով` մաթեմատիկան է գիտությունների գիտությունը, թեպետ ոմանք համարում են փիլիսոփայությունը: Բայց որևէ բնագավառում հաջողության հասած մարդը սովորաբար որոշակի մաթեմատիկական մտածողություն է ունենում: Մաթեմատիկայի տարրերը կան բոլոր գիտությունների մեջ, խնդիրն այն է, թե ամեն մեկը մաթեմատիկական ի՞նչ ունակություններ ու տրամաբանություն ունի: Բնական է, նաև, որ ամեն ինչ չէ, որ տրամաբանությունն է որոշում, բայց մաթեմատիկայի մեծ դերակատարությունը կյանքում փաստ է:
-Հարցս կանխեցիք` կյանքում ամե՞ն ինչ է տրամաբանության ենթակա:
-Իհարկե` ոչ, եթե կա աստվածային սերը, մնացածն ածանցյալ է:
-Գուցե սերը հենց բարձրագույն մաթեմատիկա՞ է:
-Մաթեմատիկայով չես կարող սերը բացատրել, երևի թե միայն սերը տրամաբանության չի ենթարկվում:
-Ինչո՞ւ:
-Չգիտեմ:
-Այդ դեպքում էլ` ամեն ինչ տրամաբանական է, պարզ` սկսվում է, տևում, հետո` վերջանում:
-Սերը վերջ չունի: Պատահական չի ասված` Աստված սեր է, եթե մարդն Աստծուն չի ընդունում, չի կարող հայրենիքը սիրել իր ծնողներին, իր զավակներին, իր քաղաքը, տունը, փողոցը, ընկերներին, գործը: Չի կարող սիրել ինքն իրեն:
-Մեր ժամանակներում ի՞նչ է նշանակում սիրել հայրենիքը:
-Չկա բանաձև, խիստ անհատական է:
-Դա լա՞վ է, թե՞ վատ:
-Մի՛ դատիր, որ չդատվես, Աստծո օրենքն է: Առաքինությունների տարբեր կատեգորիաներ կան` բարություն, մեծահոգություն, ներողամտություն, հեզություն, խոնարհություն. մեկն ունի, մեկը չունի: Ինչպե՞ս կարող ես ասել` լավ է, թե վատ: Աստծո տվածն է, տարբեր մարդիկ տարբեր տարիքներում տարբեր են լինում:
-Այնուամենայնիվ, ի՞նչ է նշանակում սիրել հայրենիքը:
-Պատրաստ լինել կյանքը զոհաբերելու ավելի բարձր արժեքների համար` քո ծնողի, քո սիրած էակի, քո երկրի համար, որի ծնունդն ես:
-Իսկ եթե զոհաբերության անհրաժեշտություն չկա՞:
-Չկա՞, ավելի լավ, ուրեմն ազնվորեն քո գործը կատարիր և խղճիդ դեմ ոչինչ մի արա:
-Այդքան պա՞րզ:
-Պարզ հնչում է, իրականում բարդ է: Բառերով ամեն ինչ կարելի է ասել, բայց արդյո՞ք ասվածը գործ դառնում է: Խոսքի մակարդակում շատերը կարող են լավ ճառել, բայց մարդուն գնահատում են իր կյանքի անցած ուղիով` իր արածով ու չարածով:
-Ժամանակը Ձեզ համար ի՞նչ է նշանակում:
-Մարդ արարածը եռաչափ տարածության մեջ է, և ինձ համար միշտ հարց է եղել` կա՞ քառաչափ տարածություն: Չորրորդ չափում կա՞, թե՞ ոչ: Այս դեպքում հեշտ է ասել, որ կա` պատկերացրեք X, Y և Z կետերը տարբեր ժամերի և կտեսնեք, որ տարբեր դրսևորումներ ու ֆունկցիաներ ունեն:
-Հոգու ժամանա՞կն է չորրորդ չափումը:
-Որևէ երևույթի գոյության: Ժամանակը տարածաչափության չորրորդ չափիչն է: Այդ դեպքում ժամանակը բացարձակ մեծություն է ու փոփոխական չէ:
-Բարձրագույն մաթեմատիկան քաղաքականության մեջ դեր ունի՞:
-Այո, քաղաքականության մեջ մարդիկ խելք, տրամաբանություն պիտի ունենան, պարտադիր չէ, որ մաթեմատիկոս լինեն, համենայն դեպս, որոշակի մաթեմատիկական ունակություններ չունեցող մարդը չի կարող քաղաքականության մեջ շատ առաջ գնալ: Մասնագիտությամբ կարող են լինել ռեժիսոր, պատմաբան, տեխնոկրատ, բայց մաթեմատիկական մտածողություն պիտի ունենան:
-Քաղաքականությունը հաշվա՞րկ է սիրում, թե՞ անակնկալ:
-Քաղաքականությունը միանշանակ հաշվարկ է, բայց հաշվարկելը բոլորին տրված չէ: Հարց է` առաջնորդները ծնվո՞ւմ են, թե՞ ստեղծվում: Իմ խորին համոզմամբ` ծնվում են, ընդհանրապես առաջնորդները և աշխարհի խոշոր գործիչները Աստծուց են, առանց Աստծու նրանք չեն կարող գործել:
-Իսկ անհրաժեշտ պահին, անհրաժեշտ տեղում անհրաժեշտ մարդու ներկայության թե՞զը: Ասենք` պորուչիկ Նապոլեոնի` Ֆրանսիայի կայսր դառնալը:
-Դուք կարծում եք` պատահականությո՞ւն էր: Բնավ: Հովվի պարսատիկով որդին դառնում է Դավիթ թագավոր ու մեծ փիլիսոփա: Պատահաբա՞ր: Աստծո ձեռքը վրան էր` դարձավ: Իսկ անհրաժեշտ պահին, անհրաժեշտ տեղում անհրաժեշտ մարդու ներկայության թեզը մարդկանց հնարածն է:
-Երբևէ չե՞ք մտածել քաղաքականություն մտնել:
-Միշտ էլ մտածել եմ, բայց քաղաքականություն մտնելը մտածելով չի լինում: Եթե քաղաքական գործիչ լինեի, քաղաքականության մեջ կլինեի: 88 թվականից բոլոր հայերը քաղաքականության մեջ են: Պատկերացնո՞ւմ եք մի երկիր, որ հազար տարուց ոչ պակաս չունի անկախություն և հանկարծ սկուտեղի վրա նրան անկախություն են մատուցում: Ամբողջ ժողովուրդը սկսում է զարթոնք ապրել, այդ զարթոնքի մեջ բնական է, որ քաղաքականությունը` լինելով ամենաբարդ ասպարեզը, ներառելով մշակույթ, գիտություն, պատմություն, բիզնես, թվում է բոլորին հասանելի: Դուք Նապոլեոնի անունն եք տալիս, բայց Նապոլեոն կայսեր ու Դավիթ թագավորի նման անհատները հարյուր, եթե չասեմ հազար տարին մեկ են գալիս: Հայ ազգը արդյոք ունեցե՞լ է, ունի՞ կամ կունենա՞ այդպիսի քաղաքական գործիչ:
-Կենսատարա՞ծք է պետք` մասշտաբի խնդի՞ր է:
-Երևի: Համենայն դեպս, Բալզակը, Գյոթեն, Դոստոևսկին, Չեխովը չէին կարող փոքր երկրի ծնունդ լինել:
-Կարող էին:
-Կարող եք ասել` Թումանյան է ծնվել, Իսահակյան, Չարենց, նրանք տաղանդավոր մարդիկ են, բայց Դոստոևսկի, Բալզակ, Գյոթե չեն: Խնդիրը ոչ թե տաղանդի, օժտվածության մեջ է, այլ լայն հասարակական գործընթացների, տրամադրությունների արտահայտման: Այդպիսի մարդիկ փոքր երկրներում կարող են ծնվել, բայց մեծ չեն դառնում: Հայաստան, Վրաստան, Բելգիա, Հոլանդիա, Ավստրիա` ուր ուզում է լինի: Միջավայրն է ծնում հզոր գործչին:
-Նորվեգիան մեծ երկի՞ր է, կամ Ավստրիան, որ Նոբելյան մրցանակի դափնեկիր գրողներ ունեն:
-Նոբելյան մրցանակի դափնեկիր լինելը դեռ չի նշանակում, որ գրողը մեծ է: Նոբելը հրաշալի մտահղացում է ունեցել` խրախուսել գիտնականներին, գրողներին, բայց սահմանել է մրցանակն ու հեռացել, իսկ հիմա այդ մրցանակը քաղաքականացվում է և դժվար է իրական գնահատական համարել: Գյոթեն, Բալզակը, օրինակ, Նոբելյան մրցանակակիր չէին, նրանց այդ մրցանակը պետք էլ չէր, եթե նույնիսկ նման մրցանակ լիներ:
-Այսինքն` մեծ գրող դառնալու համար երկիրդ պետք է մեծ լինի, գաղափարդ, ասելիքդ ու ընթերցողներիդ դաշտը:
-Շատ պայմանական է «մեծ գրող» հասկացությունն ինքը. Սևակը, Թումանյանը, Բակունցը մեծ գրողներ են, բայց համաշխարհայի՞ն են: Այո, միջավայրը որոշիչ է: Ինչպե՞ս կարող է, օրինակ, Հայաստանում Քըրքորյան, Գյուլբենկյան կամ Մանթաշով բիզնեսմեն լինել: Մարտի 3-ին Մանթաշովի ծննդյան օրն էր, նա մեր մեծագույն գործարարներից ու բարերարներից մեկն է, բերնեբերան նրա մասին ժողովրդի մեջ մինչև հիմա պատմում են: Հայաստան, Վրաստան, Ադրբեջան, Ռուսաստան` նրա համար փոքր են եղել, սկսել է Անգլիայի, Գերմանիայի, Հոլանդիայի հետ առևտուր անել: Իր ժամանակի այդ աշխարհագրությունը պատկերացնո՞ւմ եք:
-Հիմա ի՞նչ: Մեր ազնիվ ցեղը գնա-կորչի՞:
-Մեր ցեղը երբեք չի կորչի, որովհետև մենք Աստծո ընտրյալ ազգ ենք:
-Շատ բարձրագոչ չի՞ հնչում:
-Մենք ընտրյալ ժողովուրդ ենք: Համեմատեք աշխարհի մյուս ժողովուրդների հետ և հաշվեք` մեծ ու հզոր պետությունների մեջ իր տեսակարար կշռով հայ ժողովուրդը ո՞ր տեղում է իր հայտնի մարդկանցով:
-ՈՒրիշ չափանիշ էլ կա` այդքան ժողովուրդների մեջ հայ ժողովուրդն ինչպե՞ս է ապրում:
-Այո, Դուք հաստատում եք իմ ասածը. ինչքան ժողովուրդներ այսօր չկան, ինչքան մեծ ու հզոր ժողովուրդներ կան, որ պետություն չունեն, իսկ մենք ունենք: Հայաստանը հազարամյակների ընթացքում գոյատևեց և այսօր պետականություն է կառուցում: Իր ուրույն դեմքն ունի:
-Իսկ ասելիք ունի՞: Ընդունեք, որ հազարամյակների պատմություն ունեցող ժողովուրդները նաև ծերանում են` երիտասարդ ժողովուրդների համեմատությամբ:
-Մենք հաճախ ենք ասում Եվրոպա` քաղաքակրթությունների կենտրոն, բայց պիտի հասկանանք, որ արևմտյան արժեքների պատրանքներն անցողիկ են, հայ ժողովուրդը, հայոց պետությունը պետք է ունենա իր ուրույն վերաբերմունքը: Կրթության բնագավառում: Սպորտի: Տնտեսության: Մշակույթի: Հայ ժողովուրդը չպետք է կցորդ դառնա խոշոր պետությունների անգիր արած գաղափարներին: Հայ ժողովուրդը ինքը կարող է առաջնորդ ու առաջատար լինել, այս փոքրիկ պետությունում կարող են ծնվել մեծ գաղափարներ: ՈՒղղակի մենք պետք է քաջություն ունենանք և եվրոպական հորձանքի գիրկը չընկնենք: Եվրոպական արժեքները շատ դրական ու կարևոր ուղենիշներ ունեն, բայց կա և շատ բացասականը: Հերիք չէ միասեռականների ամուսնություններն են թույլատրվում, հիմա էլ նրանց թույլ են տալիս երեխաներ որդեգրել, որ անթույլատրելի է բոլոր հարթություններում: Մենք պիտի կարողանանք ամբողջ աշխարհին ապացուցել, որ մարդկության ու պետության հիմքը ընտանիքն է: Ընտանիքը սուրբ հասկացություն է: Դա Եվրոպան էլ է քաջ գիտակցում, բայց երկրորդ պլան է մղում: Ամուսնությունն ընդհանրապես պիտի լինի շատ ամուր ու խոր հիմքերի վրա, որոնք բացառեն բաժանության հավանականությունը: Մեր ավանդական արժեքները մենք պիտի վերականգնենք: Պետության հիմքը ամուր ընտանիքն է:
-Ձեր կարծիքով` այս պահին Հայաստանի Հանրապետության առաջին երեք կարևոր խնդիրները որո՞նք են:
-Կարևորը չի կարող առաջին երեք կամ երկրորդ երեք լինել, կարևորը կարևոր է` առանց համարակալման: Կարևորը երկրի անվտանգությունն է, բարոյահոգեբանական մթնոլորտի բարելավումը, հավատը, ապագայի նկատմամբ հավատը:
-Հայաստանի տնտեսության կառուցվածքը զարգանալու, ուժեղ երկիր դառնալու հնարավորություն տալի՞ս է:
-Հայ մարդու բախտն իր ձեռքում է: Ճակատագիր հասկացությունը ես չեմ ընդունում: Մենք չպետք է հույսներս ուրիշների վրա դնենք: Հազարավոր դոնոր կազմակերպություններ մեզ ֆինանսավորում են, իսկ որևէ հարուստ ուզո՞ւմ է, որ աղքատը հարստանա: ԱՄՆ-ն ուզո՞ւմ է, որ մենք լավ ապրենք: Եվրոպան ուզո՞ւմ է: Մենք մեր լավն ու վատը պիտի իրարից տարբերենք: Հայաստանը կարող է կարգին, լուրջ պետություն դառնալ:
-Իսկ բնական հարուստ պաշարների, ցամաքային հաղորդակցուղիների բացակայությո՞ւնը:
-Ամեն ինչին էլ կարելի է արդարացում գտնել: Ես կարծում եմ, որ մենք այնքան ծանր օրեր ենք հաղթահարել, որ կարող ենք ելքեր գտնել: Ժամանակ է պետք: 20 տարեկան պետությունից մի պահանջեք այն, ինչին այլ պետություններ հարյուրամյակներում են հասել: Պետության կայացումը խաղ ու պար չէ:
-Մենք չենք կարող աշխարհից կղզիանալ, բայց մեր սահմանների մեջ ներփակված` մենք ստեղծում ենք տնտեսություն, որ ոչ միայն ինքնաբավ չէ, այլև իր քաղաքացուն վերածում է սպառողի, մենք արտադրող ազգից վերածվել ենք կամ վերավաճառողի, կամ սպառողի: Արդյո՞ք այդ ճանապարհը զարգացման երաշխիք է տալիս պետությանն ու իր քաղաքացուն: Արդյո՞ք դա չէ իր երկիրը շատ սիրող, բայց իր երկրում իրեն ավելորդ զգացող մարդու հեռանալու պատճառը:
-Ոչ, ոչ և նորից ոչ: Նախ և առաջ` ուզեք, թե չուզեք` մենք պիտի ինտեգրվենք համաշխարհային կազմակերպություններին, դա բնական ու անխուսափելի գործընթաց է` գլոբալացում, միգրացիա և այլն, և այլն: Երբ մարդ արարածն ինքը ծույլ է, երբ մարդուն չես աշխատեցնում, նրանից ի՞նչ ես ուզում:
-Աշխատելու հնարավորություն տալ է պետք:
-Աշխատելու հնարավորություն կա, ամբողջ խնդիրն այն է, որ մարդիկ միանգամից են ամեն ինչ ուզում, քչից սկսել չեն փորձում, սիրում են իրենց անհաջողությունների պատճառներն ուրիշներին համարել: Մեր ժողովրդի մեջ մի վատ հատկություն կա` որտեղ հաց, այնտեղ կաց: Դա ոչ այսօր է սկսվել, ոչ այսօր է վերջանալու: Րաֆֆու «Խաչագողի հիշատակարանը» հիշեք` թափառել ամբողջ աշխարհում` մի կտոր հացի համար: Վատ է, ընդհանրապես Հայաստանից հեռանալը շատ վատ է` թե գնացողների, թե մնացողների համար, իհարկե, ամեն ինչ պետք է անել դեմն առնելու համար: Բայց իրողություններ կան, որ մեզնից անկախ են տեղի ունենում: Ցավոք, նյութապաշտությունը շատ է, մատերիան միշտ առաջնային է, կեցությունն է որոշում գիտակցությունը: Բայց ես կարծում եմ, որ ոչ միայն հացիվ, այլև բանիվ: Եվ այս տեսակետն է գերիշխելու օրեցօր ավելի:
-Փաստորեն` Դուք խնդիրն ավելի շատ տեսնում եք բարոյահոգեբանական դաշտում, քան աշխատաշուկայում, այո՞:
-Միանշանակ:
-Պետությա՞ն խնդիրն է մթնոլորտը փոխելը, թե՞ հասարակությունը պիտի ինքնամաքրվի:
-Միասին: Պատկերացնում եք` Հայաստանն անկախանում է ու մտնում պատերազմի մեջ և, փառք Աստծո, հաղթում է: ՈՒ` անմիջապես պահանջողի դերում ենք հանդես գալիս, ուզում ենք բոլորս լավ ապրել: Հե՞շտ է այս հզոր բանակը պահել այս տարածաշրջանում, չէ՞ որ շատ կարևոր է անվտանգության խնդիրը: Չորս հարևաններից երկուսի հետ թշնամական են մեր հարաբերությունները: Բարոյահոգեբանական մթնոլորտը Հայաստանում շատ ցածր մակարդակի վրա է: Ինչքան կարելի է վատը մատնանշել ու լավը չտեսնել: Մարդ կա ոսկու մեջ էլ ուզում է փուչ տեղեր գտնել, մարդ կա աղբի մեջ էլ ուզում է ռացիոնալ հատիկ գտնել: Երկրում բարոյահոգեբանական մթնոլորտը իրոք պետք է փոխել, և շատ մեծ դերակատարում ունի մեր մտավորականությունը:
-Ի՞նչ պիտի մտավորականությունն անի:
-Ինքը պիտի որոշի ինչ անելը: 70 տարի ապրել ենք մի երկրում, որտեղ խաչ ենք քաշել հավատի ու Աստծո վրա, հետո միանգամից ոչ միայն հավատի վերադարձ, այլև աղանդների... Ժամանակ է պետք, ժամանակն ամենաճիշտ ճանապարհն է, համբերություն է պետք, որ տալիս է իր պտուղները:
-Տրամաբանորեն համաձայն եմ, բայց ի՞նչ անեն նրանք, ովքեր ապրում են այսօր, ում կյանքի ժամանակը հիմա է, ովքեր համբերելու ժամանակ չունեն:
-Ամեն մարդ ինքն է կերտում իր ներկան ու ապագան, ոչ ոք ուրիշի ճակատագրի տերը չէ: Եթե մարդը հույսն իր վրա չի դնում, մեծ հաջողություն չի ունենա:
-Ձեզ համարո՞ւմ եք հաջողության հասած մարդ:
-Այո, ես շատ ինքնաբավ մարդ եմ, գոհ եմ Աստծուց և բախտավոր եմ իմ ընտանիքի ու իմ ընկերների շրջապատում:


Զրույցը`
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ
Հ. Գ.- Հարցազրույցը շոշափում է բազում թեմաներ, և չի բացառվում առաջիկայում առավել մանրամասն անդրադարձը թե՛ այս, թե՛ ածանցյալ խնդիրների:

Դիտվել է՝ 4189

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ